Arbetsenhet 8

   Lärarna i arbetsenhet 8


171009_hkk_8Matlagning med utmaning

(2017-10-09)

På hem- och konsumentkunskapen får eleverna ibland välja själva vad de vill laga, utifrån vad köket kan erbjuda för råvaror. Denna gång var utmaningen att laga en fullvärdig måltid där matcirkeln, tallriksmodellen och minimerat matsvinn var i fokus. Det blev bl. a. potatis i ugn, tagliatelle, färsbiffar, köttbullar, quornbiffar och vitkålssallad. Uppgiften verkade falla eleverna väl i smaken och det blev ett lyckat resultat!

/Cissi


Karusell i årskurs 8

(2017-10-06)

171005_so_8Nej, eleverna i 8B fick inte sticka iväg till nöjesfältetet på SO-lektionen. Däremot fick de pröva på något som kallas ”karusellen”. Kortfattat handlar karusellen om att elever i grupper får ta ställning till olika frågor. Syftet kan vara att undersöka elevernas förkunskaper, att diagnostisera vad de lärt sig inom ett arbetsområde, eller att de helt enkelt ska dela med sig av sina kunskaper till varandra. Det är väl egentligen fantasin som begränsar vad man kan använda karusellen till! Att upplägget fått namnet karusellen beror på att papperen med frågeställningar ligger kvar på sina platser, medan eleverna efter att de är klara med en fråga reser sig upp och fortsätter till nästa lapp. Tanken med att eleverna ska röra sig istället för att lapparna skickas runt är att denna korta promenad ska tillföra energi. Varje grupp får en penna att skriva sina svar med på papperen, och varje grupps penna har en egen unik färg, så att man kan se vilken grupp som skrivit vad. Efter att grupperna har gått runt till alla lappar, diskuterat kring frågorna, och skrivit sina svar, så är det en fördel om man som lärare kan ta kort på papperen och visa upp dem för klassen med hjälp av projektor och vit duk. Då kan alla få se vad som skrivits, och så kan man be grupperna utveckla sådant som är otydligt eller ofullständigt. Det finns då också möjlighet att diskutera kring olika gruppers svar om de är motsägelsefulla, och fundera över varför man kommit fram till olika slutsatser.

Det eleverna i 8B arbetade med under den här lektionen var den industriella revolutionen. Frågeställningarna handlade om vad den industriella revolutionen var och vad som egentligen var mest revolutionerande med det gamla jordbrukssamhället; vilka orsakerna var, och om det möjligen var så att någon av dem var mindre viktig än de andra; vilka uppfinningar som kom till under den industriella revolutionen, och vilken som var den viktigaste; samt vilka konsekvenser som följde på den industriella revolutionen – stora som små.

/Ragnar


Laboration med CocaCola

171005_no_8(2017-10-05)

Årskurs 8 undersöker, på NO-lektionen, vad som händer när man blandar Coca Cola med aktivt kol och sedan filtrerar det.

 

9 oktober 2017