Karuselldag 23 maj

Karuselldag för blivande årskurs 6 på Gottsundaskolan

Karuselldag 170523Karuselldagen är ett stående inslag som återkommer lika säkert som att flottar flyter på Fyrisån genom stan sista april. Den här gången var det drygt 90 elever från inte mindre än 12 olika skolor som för första gången fick träffa sina blivande skolkamrater som de ska tillbringa de kommande fyra skolåren tillsammans med.

Samlingen skedde på Gottsunda Dans & Teater. Vanligtvis brukar vi kunna visa upp en scen från niornas vårshow vid detta tillfälle, men då showen ligger en vecka senare just detta år så fanns inte den möjligheten. Hur som helst så hälsade biträdande rektor och ae-ledare dem alla välkomna, och lärarna som skulle ta hand om eleverna under förmiddagen presenterade sig. Därefter delades eleverna in i sex grupper, vilka fick följa med lärarna till de olika stationerna som eleverna skulle få pröva på.

En station bestod av fika och umgänge på skolans fritidsgård. En annan station innehöll pappersvikning: dels ett flygplan, dels (om tiden tillät) en hoppande origamigroda. En tredje station gick ut på att eleverna fick ta ställning till frågor som i sin tur var fördelade på nio stationer i ett klassrum. Går det snabbast att läsa en sida ur en skönlitterär bok för ungdomar, eller räkna till 50? Hur lång tid tar det att dricka en plastmugg med vatten? Hur bred är whiteboarden? Vad tar längst tid – att sjunga ”Imse vimse spindel” eller räkna till 50? Och så vidare. Eleverna fick först skriva vad de trodde, och sedan göra de olika sakerna för att se vad de rätta svaren blev.

Efter dessa tre stationer samlades alla 90 eleverna på konstgräsplanen, och ställde upp på en linje längs med hela långsidan – utrustade med sina pappersflygplan! På en given signal kastade de sedan iväg sina flygplan samtidigt, och det plan som flög allra längst tillhörde en ung herre vid namn Daouda. Hans kast mätte 15 meter och 9 centimeter!

Det sista som skedde innan klockan slog 11.00 och det var dags att bryta upp var att vi tog ett gemensamt gruppfoto på alla eleverna tillsammans med lärarna.

Förmiddagen var trevlig och gemytlig, och den gav mersmak inför den ”riktiga” skolstarten som sker måndagen den 21 augusti. Då ses vi igen! (Men se till att ha ett skönt sommarlov först.)

/lärarna i blivande arbetsenhet 6

24 maj 2017