Arbetsenhet 9

   Lärarna i arbetsenhet 9


Vårbalen 2017

170607_vårbal_9(2017-06-08)

I ett inledande lätt regn, som i takt med att stämningen ökade alltmer övergick i solsken, avhölls på onsdagskvällen årets avslutningsbal för årskurs 9. Efter det inledande minglet och middagen började dansen. Denna gång fick även lärarna vara med och uppleva elevernas fantastiska dansglädje. Att festen var uppskattad gick inte att ta miste på!

I bildspelet ser vi framförallt alla fina ungdomar i början av tillställningen. I danstävlingen som avgjordes senare på kvällen tog Alejandro och Ebrar hem segern, grattis!


”I don’t need time – give me a deadline!”

170601_vårshow_9_ja(2017-06-02)

Så sa den amerikanske jazzmusikern Duke Ellington vid ett tillfälle, och det är ungefär så det fungerar med vårshower också på Gottsundaskolan.

”Vårshow” – ett ord som kan få den mest rutinerade och luttrade lärare på Gottsundaskolan att blekna och ta några stapplande steg mot närmsta fasta punkt i tillvaron att stödja sig emot! Lärare som varit ansvariga för vårshowen kan mycket väl föreställa sig vad Aeneas, Odysseus och den store Sisyfos känt inför sina respektive uppgifter! Men efteråt har det varit ”alldeles… alldeles underbart” – precis som Askungen brukar säga runt 15.30 på julafton…

Manusgruppen satte tillsammans med Karen Monie från Gottsunda Dans & Teater igång att producera ett manus till vårshowen redan vecka 45 i höstas. Från och med vecka 9 satte vi igång att börja repa de olika scenerna på enhetstiden. Då satte även dansträningen igång som leddes av Sofia från GD&T. Eftersom showen inte skulle vara förrän vecka 22 så var det lugnt med andra ord? Ingenting kunde vara längre från sanningen! Vissa reptillfällen försvann tack vare nationella prov och karuselldagen, och de reptillfällen vi hade utnyttjades inte alltid på bästa och mest effektiva sätt. Visserligen satte vi in ett extra tillfälle en tisdagseftermiddag i februari, men att säga att vi tog helgledigt i onsdags (vecka 21) under stilla förvissning om att allt skulle ordna sig, det vore att överdriva med stört Ö.

Måndag förmiddag vecka 22: Karen har gjort i ordning ett repetitionsschema där de olika scenerna och danserna har sina fasta platser tidsmässigt. När vi går på lunch samma dag ligger vi redan efter med drygt två timmar i schemat… Efter lunchen börjar dock fokus infinna sig allt mer, och dagen avslutas trots allt i positiv anda.

Tisdag vecka 22: alla förstår att det är nu eller aldrig, och det flyter på allt bättre. 15.35 är vi äntligen Äntligen Äntligen! klara med genomdraget av vårshowen, där alla scener, danser och musik klarats av i tur och ordning, med tillhörande ljud- och ljuseffekter. Puh! Karen vill köra ett genrep direkt inpå, och inte en enda elev har någon invändning mot detta! Vilka hjältar! Genrepet håller på runt en timme, och sen är vi färdiga. Visserligen satt det inte klockrent, men nära nog, och det känns bra inför morgondagens tre föreställningar! Våra elever behövde inte tid – de behövde en deadline, och de grejade det, i bästa Duke Ellington-stil!

170601_vårshow_9_rbRamadan: många elever fastar eftersom det är ramadan, men trots att vi förstår att de inte har den energi fullt ut som de brukar ha, så fixar de de långa dagarna på ett så bra sätt som vi någonsin skulle kunna önska och begära av dem. Stort!

Onsdag och torsdag vecka 22: sex förställningar stod på agendan, och sex föreställningar levererades. Möjligen med undantag för en liten dipp i den femte föreställningen, så agerade eleverna mästerligt! De levde sig in i sina roller, agerade ut och det gick till och med att se hur de njöt under den sista föreställningen! Efteråt avtackades de av rektor och lärarna, som delade ut rosor och choklad till alla inblandade – skådisar, bandmedlemmar, ljud- och ljusgänget, rekvisitagruppen och scenarbetarna.

Även om ordet ”vårshow” kan sätta skräck i en som lärare, så är det ofrånkomligt att uppskatta det den ger. Eleverna har fått växa ihop och uppleva en gemenskap som inte kunnat skapas på annat sätt. De får ett minne för livet. De får känslan av att ha genomfört något stort tillsammans med andra, något som är större än de själva är var och en för sig. För vissa är vårshowen den enda kontakt de kommer att få med en teater under sin livstid, för andra kan det växa ut till ett nytt intresse och kanske till och med första steget i en ny karriär! Hur det än är gläds vi med våra elever som slitit, vågat, kompromissat och anpassat sig för att få ihop allt till den fantastiska vårshow det nu blev.

Tack allihopa!

/lärarna i ae 9, samt Jakob och Henrik


Vårshowen 2017 - premiär

170531_vårshow_9(2017-05-31)

I skrivande stund är det väldigt nära premiärföreställningen av årets vårshow, den ligger bara några timmar fram. Gårdagens (tisdagens) sista repetitioner, genomdrag och genrep gjordes med rekvisita och det mesta i klädväg. Replikerna börjar sitta bättre och bättre och scenbytena går smidigare. Det är med spänning som vi väntar på den första riktiga föreställningen...


Vårshowen allt närmare

170505_showarbete_9(2017-05-05)

I månadsskiftet maj-juni kommer eleverna i 9:an att presentera årets vårshow på Gottsundateatern. Hittills har det för många känts ganska avlägset men nu börjar det märkas att det närmar sig snabbt och extraträningar läggs in när det är möjligt. Dokumentationsgruppen fotograferade under fredagen några bilder, bl a från de olika gruppernas manusgenomgångar, klicka på bilden.


Ingen Skol-SM-trippel för Gottsundaskolan!

170324_skolsm_9(2017-03-31)

2015 och 2016 blev Gottsundaskolan svenska mästare i fotboll för årskurs 9. Inledningen av Skol-SM säsongen 2016/2017 började också bra! Vi vann de fyra matcherna som ingick i åttondelsgruppspelet och kvartsfinalgruppspelet, bland dessa derbymatchen mot Gränbyskolan.

Fredagen den 24 mars var det dags för semifinalgruppspel. För motståndet svarade Aspuddens skola från Stockholm, och Engelbrektsskolan från Örebro. VI var först ut, med matchstart redan klockan 9.15 på Stadshagens IP i Stockholm, där matcherna gick.

Redan från början tog hemmalaget hand om spelövertaget och prövade Kevin i vårt mål flera gånger om. Den vassaste chansen innan målen började trilla in var ett skott i ribbans underkant från nära håll – där hade vi tur som inte hamnade i underläge! Men i underläge skulle vi hamna, och det skedde i slutet av första halvlek, fullt rättvist.

Underläge med 0-1 i halvlek alltså. Coach Alexander Garcia – som tog sabbat från barnledigheten denna soliga och vackra, men av snålblåst plågade dag, för att coacha fotbollskillarna – drog upp riktlinjer för andra halvlek. Tydligen var detta effektivt, då vi kvitterade efter en trasslig situation i motståndarnas straffområde redan i andra halvleks första minuter! Det var Erik Eriksson som med en lång tå stötte in bollen i närmsta burgavel! 1-1 och vind i seglen med andra ord. Strax därefter fick vi på bänken anledning att jubla igen, då en vilt kämpande Yahya i ett motlägg med motståndarmålisen kunde se bollen rulla in i ett tomt mål. 2-1 till Gottsunda! De närmsta fem-tio minuterna kunde vi hålla tätt, men vid ett par tillfällen orkade vi inte gå upp ordentligt i markeringen när Aspudden tryckte på utanför vårt straffområde och vid båda dessa tillfällen kunde välriktade projektiler från våra motståndare leta sig in i bortre burgaveln, respektive bortre krysset. Snygga skott – inget att säga om – och Aspudden hade därmed rest sig från 2-1 till 2-2 och 2-3. Detta resultat stod sig matchen ut, och även om vi givit allt och gjort vårt absolut bästa, så var det en rättvis seger på det stora hela för Aspudden.

Förlust i första matchen innebar två saker: 1. Att det skulle bli svårt att gå vidare. Detta skulle vi möjligtvis kunna göra efter en målskillnadsaffär. 2. Vi skulle inte få vila, utan spela direkt efteråt mot Engelbrektsskolan. 15 ninuters paus var allt vi fick.

Inför andra matchen vaskade Alexander om i laget en del, och lät pigga och utvilade killar komma in. En av dem var Robin Yildiz, som tackade för förtroendet och gjorde 1-0 till oss efter 16 sekunders spel! Innan halvleken var slut så hade dock Engelbrektsskolan vänt till ledning med 1-2. Allt eftersom matchen led så tog trötthet och skador ut sin rätt. Flera killar fick gå av med knä- och benskador. Ousainou var den första, och det redan innan den första matchen! I andra matchen fick Gustav, Linus, Hossein och Max alla kliva av. Det blev till slut så illa att målvakts-Kevin spelade på mittfältet under matchens sista 10 minuter. Engelbrektsskolan gjorde 1-3 innan Yahya via en snygg soloräd på vänsterkanten tog bollen från mittplan och ända in i straffområdet, där han kallt rullade bollen förbi motståndarmålisen. 2-3 och lite spänning alltså, men det fanns inga krafter till en slutlig forcering, och istället kunde Engelbrektsskolan göra både 2-4 och 2-5 innan domaren blåste av för full tid.

Det blev alltså ingen final i år för Gottsundaskolan, och därmed ingen trippel i fotbolls-SM. Vi får tacka killarna som spelade med en härlig inställning i sex matcher! Nu får vi omgruppera och ta nya tag nästa läsår.

/Sportredaktionen


Mattetävling - Pythagoras Quest

170323_pythagorasquest_9(2017-03-24)

På torsdagen den 23 mars samlades drygt 10 lag med vardera tre duktiga matematiker från årskurs 9 i Uppsala län och även ett lag från Gävle. Det var distriktsfinal i matematiktävlingen Pythagoras Quest på Katedralskolan. De som deltog var de som lyckats bland de bästa i kvalificeringstävlingen i januari.

Gottsundaskolans lag bestod av Karl, Benni och Erik, se bilderna. När detta skrivs är resultatet inte känt men enligt uppgift var det en rolig och spännande tävling.

/mattelärarna


Vårshowen växer fram

170321_showarbete_9(2017-03-21)

Denna lektion hade fler kommit igång, allt flera visste vad deras arbete var och de jobbade på. På några av bilderna ser vi de som är skådespelare när de pratar och diskuterar om sina roller. I musiken jobbar de på, och i kostym- och rekvisitagruppen har de ännu inget att jobba med så därför får de ha måltid vilket är när de får jobba med det de mest behöver jobba med. 

/dokumentationsgruppen


Vad händer egentligen på enhetstiden i årskurs 9?

(2017-02-08)

Det mesta! Enhetstiden har fått tid från de andra ämnena för att öka möjligheterna att arbeta tematiskt, ämnesövergripande och över klassgränserna. Alla elever i årskursen har enhetstid samtidigt, och fem lärare är schemalagda på denna tid. Ibland ägnas tiden åt att fördjupa arbetet kopplat till ett eller flera arbetsområden i skolans olika ordinarie ämnen. Andra gånger arbetar vi med värdegrund, normer och etik. Emellanåt används tiden till praktiska saker som behöver göras någon gång, men som det kan vara svårt att hitta tid för. Exempel på det sistnämnda är när eleverna skriver i omdömen inför utvecklingssamtalen eller när vårshowsföreställningar ska förberedas.

Så vad har hänt, och vad kommer att hända på enhetstiden under det här läsåret i årskurs9?

Värdegrundsarbete

I höstas så inledde vi terminen med värdegrundsarbete. Vi såg filmen ”Mean Creek”, där en tragedi utspelas, och bilden av den hänsynslöse mobbaren allt eftersom nyanseras. Det ledde in till vidare samtal om mobbing och grupptryck. Frågan vilken roll omgivningen spelar när mobbing förekommer diskuterades. Grupptrycksdelen utvecklade vi sedan med hjälp av material ifrån Levande historias hemsida. Vi pratade om vad begrepp som ”åskådarrollen”, ”åskådareffekten”, ”Walk on by-syndrome” och ”ansvarströskel” står för.

Omdömen inför utvecklingssamtal

De kommande två enhetstiderna fick eleverna först skriva omdömen om sig själva i de olika ämnena inför utvecklingssamtalen, och sedan sätta ihop sina visningsportfolios på.

Minoritetsgrupper i Sverige

Det som hände därnäst under enhetstid var några veckor där eleverna i grupper fick arbeta med svenska nationella minoriteter (du kan dem redan säkert, och det är ju sverigefinnar, romer, judar, samer och tornedalingar), något de sedan redovisade för sina klasskamrater. Detta arbetsområde var kopplat till arbetsområdet ”Mänskliga rättigheter” i samhällskunskapen.

Miljöproblematik - mat

Nästa inslag på enhetstiden var även det kopplat till ett SO-ämne – geografi den här gången. Vi såg ännu mer film! Det var dokumentären ”Cowspiracy”, som handlar om ett kanske lite mindre känt bidrag från mänskligheten till den globala uppvärmningen. I den fick eleverna bland annat veta hur vårt köttätande faktiskt leder till att regnskogar skövlas för att ordna betesmark till korna, och att denna betesmark ibland används till att odla sådant som skulle kunna förse en betydligt större mängd människor med mat på jorden om de fick äta de baljväxter och sädesslag direkt istället för att dessa ska passera genom kornas matsmältningssystem för att skapa kött. Om köttproduktionen verkligen medför så allvarliga konsekvenser för den globala uppvärmningen som påstås i filmen eller ej ska vi låta vara osagt, eftersom olika forskning står mot varandra, men helt klart är att de växthusgaser som släpps ut har en stor negativ klimatpåverkan. I anslutning till detta arbetsområde på enhetstiden så fick eleverna även göra en hemläxa och skriva upp hur ofta de äter kött under en vecka. Detta skulle redovisas anonymt och ligga till grund för en diskussion om matvanor och livsstil. Detta var inte ett värderande inslag, men däremot ett belysande sådant.

Astronomi

Efter filmen och diskussionen kring ”Kornas konspiration” så använde vi enhetstiden till att fördjupa ett arbetsområde inom fysiken: astronomi. Vi såg film igen! Den här gången var det en dokumentär om rymden som hette ”Allt och ingenting i universum: hela kosmos!” Den beskrev hur människans syn på universum och vad vi faktiskt vet om rymden har förändrats under de senaste 500 åren. Efter att ha sett filmen fick eleverna sedan arbeta med begrepp som hör rymden till under en lektion, fundera kring vetenskapliga teorier om hur universum och liv skapats kontra uppfattningen i olika skapelseberättelser under en lektion, och under två lektioner arbetat med frågor på olika kunskapsnivåer som direkt varit kopplade till filmen. Detta gör vi fram till och med vecka 7…

Vårshow

… och vecka 7 kommer vi att ha dubbel enhetstid! Orsaken till detta är att manusgruppen – bestående av 10 frivilliga kreatörer från våra tre nior – kommer att presentera ett mer eller mindre färdigt vårshowsmanus nästa tisdag eftermiddag! Manusgruppen har arbetat under vägledning av Karen Monie från Gottsunda Dans och Teater på enhetstiden ända sedan vecka 45, veckan efter höstlovet. I anslutning till att vårshowsmanuset presenterats kommer eleverna att få en valblankett i handen, där de kommer att få välja på vilket sätt de ska vara med i vårshowen. Vi vill nämligen att alla ska delta i detta magnifika skådespel på något sätt! Alla kan tyvärr inte bli (slipper vara) skådespelare, men det finns andra roller att fylla, som musiker, presentatörer, dansare, scenarbetare, projektdokumentatörer, ljud- och ljusarbetare, planschtillverkare och rekvisitafixare. Arbetet med vårshowen kommer att fortgå på enhetstid från och med vecka 9 till och med vecka 22. Vecka 22 kommer att innehålla La Grande Finale! Måndagen och tisdagen är vikta åt repetition av showen i sin helhet på teatern, och på onsdagen och torsdagen kommer fem föreställningar att levereras, varar två kvällsföreställningar för släkt och vänner. Något att se fram emot vill vi lova.

Så har alltså året sett, och kommer att se ut, ut ur ett enhetsperspektiv.

/lärarna i ae 9


Nu är det jul igen!

Julbrev åk 9(2016-12-12)

Onsdag 21:a december är det dags för skolavslutning och sen väntar ett jullov som eleverna gjort sig väl förtjänta av! Kurser avslutas ofta vid terminsslut, och när kurser avslutas så ska kunskaper prövas, vilket medför tester av olika slag. Efter denna prövotid – som kräver sin elev! – väntar några veckors skön vila. 

På onsdag nästa vecka delas alltså betygen ut till eleverna, men lite annat ska hinnas med innan dess och här kommer därför några hållpunkter:

Klicka på bilden för att se mer.


Klädkroki på bilden

Klädkroki på bilden(2016-11-28)

I 9:an har eleverna börjat med portfoliouppgiften som ska bevisa att man blir en bättre tecknare genom övning och det bevisar bildläraren genom att tvinga eleverna att i några veckor teckna klädkroki på bildlektionerna. Skisserna görs på tid, alltifrån 1 till 6 minuter och modeller får eleverna själva vara. Vi testar även på att teckna med kol och vattenfärg.

/Julia bildlärare


9:orna bygger ägglandare i teknik

Ägglandare i 9:an(2016-10-13)

Ett återkommande inslag i teknikundervisningen är att eleverna ska konstruera en ägglandare. Det är en utmaning att med små medel få ihop en anordning som gör att ett ägg "överlever" ett fall på 2,5 m.

Elevernas uppgift är förstås även att dokumentera processen och att resonera kring liknande tekniska lösningar "i verkligheten".

På bilderna är det elever i 9A och 9C som bygger och prövar sina ägglandare.


Orientering i Stadsskogen med årskurs 9

Orientering 29 september(2016-10-04)

Under en längre period med fint och soligt väder sprängde sig en regnig, blåsig och allmänt eländig dag in: torsdagen den 29 september i nådens år 2016. Trots att vädrets makter var skoningslösa kämpade Gottsundaskolans nior i taggiga snår, på rotfyllda stigar och i hällande regn, genom Stadsskogens vindlande vrår, allt för att visa sin tapperhet och sina orienteringskunskaper! Många var kallade, många kom, och orienterade gjorde de, som de aldrig gjort förr!

Den bistra beslutsamheten i ungdomarnas ansikten, insikter om att det var här och nu, och att detta var något som skulle genomföras, till varje pris, drev dem fram och tillbaka genom skogen, i jakt på ära, berömmelse och en så tidig bokstav som möjligt i alfabetet. Efter uträttat värv väntade tredagarshelgen runt hörnet, en belöning värdig en kämpe!

/lärarna i ae 9


9A på Barnens Ö

(2016-09-02)9A på Barnens ö

Ända sedan årskurs 6 har tankarna på en klassresa funnits i nuvarande 9A. Att bestämma vart resan skulle gå var ingen enkel uppgift, men med facit på hand tror vi att de flesta i klassen blev nöjda med det slutgiltiga målet: Barnens ö.

Datumen bestämdes redan i maj – 31 augusti till 1 september. Föräldrar i klassen bokade, organiserade och styrde upp det hela. Det var även föräldrar som skjutsade fram och tillbaka, som sov över med klassen och hjälpte till med maten, grillning och städning med mera.

Vi hade tur med vädret! I lördags öste regnet ner hela dagen. Hade vi haft ett sånt väder på vår resa hade det inte blivit mycket till upplevelse… Men som tur var sken solen och temperaturen nådde upp mot 22-23 C°, vilket var fullt godkänt!

Den första aktiviteten var höghöjdsbanan, och trots att den kom tidigt på eftermiddagen första dagen hann eleverna med att basta, bada, paddla kanot och spela fotboll innan dess! Höghöjdsbanan var en riktigt utmaning (tyckte åtminstone en del av oss) och de flesta barn – och vuxna – genomförde den.

På kvällen grillade vi i mörkret, och många av eleverna passade också på att bada då. 

Andra dagen startade tidigt, och killarnas hus var i princip färdigstädat 07.00! En bit in på förmiddagen var det sedan dags för den andra aktiviteten, The Dark Side. Det är en labyrint, som man ska ta sig fram igenom i mörker. Det fanns en singelbana, som man ”bara” skulle ta sig igenom, och en parbana, där det fanns olika uppdrag som behövde genomföras för att man skulle kunna ta sig vidare från en plats till en annan.

Avslutningsvis samlades klassen en sista gång på resan. Det var en avslutande pastasallad som skulle intas, och efter det hade nytillkomna föräldrar med sig nybakt fika!

Resan blev i sin helhet mycket trevlig och minnesvärd. Helt säkert kommer den att bli ett minne för livet för eleverna. Barnens ö var en riktigt trevlig plats att bara vara på, med en härlig utemiljö. Att få vistas där helt själva och kunna göra saker som man känner för – i sin egen takt – var lyxigt. Vi vill slutligen rikta ett stort stort tack till alla elever som följde med på resan, och till er föräldrar som på ett aktivt sätt bidragit till att resan blev av!

/Ragnar och Cissi

8 juni 2017